تولید محتوای متنی
- صفحه اصلی
- /
- تولید محتوای متنی
همه چیز درباره تولید محتوای متنی و پادکست
تولید محتوای متنی را میشود پایهایترین شکل تولید یک محتوا دانست. شاید در اولین نگاه سفارش تولید محتوای متنی را معادل پستنویسی در یک وبلاگ یا انتشار جزوه و مقاله علمی در نظر بگیرید، اما در واقع بیشتر انواع و فرمتهای تولید محتوا نیازمند یک متن درخور می باشند. حتی اگر هدف شما تولید یک ویدیو کلیپ باشد، بسیار حرفهایتر است که در ابتدای کار متن حرفها و صحبتهایتان را بنویسید و از این رو بسیاری از تولیدکنندگان حرفهای انواع فایل صوتی و پادکست هم ابتدا متن یا اسکریپت سخنان خود را مینویسند و بعد از آن به سراغ ضبط میروند.
با توجه به اهمیت وجود یک متن زمینهای در تولید هر نوع محتوایی در این مطلب سعی داریم به اهمیت تولید یک متن مناسب برای گسترش بازدید سایت بپردازیم.
محتوا و انواع آن
محتوا اطلاعات و تجربیات گوناگون در بستر یک رسانه را انتقال میدهد، بسترهای گوناگونی که شامل اینترنت، تلویزیون، رادیو، کتاب، مجلات و …میشود. اما آنچه در این مطلب مورد بررسی قرار میگیرد، تولید محتوایی است که در بستر اینترنت در جهت جذب مشتری و بازدید بیشتر تولید میشود.
تولید محتوای متنی از مهمترین استراتژیهای بازاریابی دیجیتال محسوب میشود که با کمک محتوای موثر و مخاطبپسند، افراد بیشتری با برند مورد نظر آشنا شده و در نتیجه به تعداد مخاطبین سایت افزوده میشود. البته حتما باید این نکته توجه کرد که محتوای یک سایت باید با توجه به احتیاجات و دغدغههای مشتریان احتمالی محصول تولید شود، به عبارتی توجه به پرسونا مخاطب، یکی از اساسی ترین اصول تولید محتوا میباشد.
همانطور که اشار شد، محتوا انواع گوناگونی دارد که شامل محتواهای متنی، محتوای صوتی یا پادکست و نوع بصری می شود.
محتوای متنی نیز یکی از اصلی ترین انواع محتواها محسوب میشود و تاثیر بسیار زیادی در به دست آوردن رتبه خوب در نتایج موتورهای جست و جو (مثل گوگل، یاهو، بینگ و …) دارد. هر بار که در موتورهای جست و جوی گوگل، سوالی را وارد میکنید، در واقع برای دریافت یک محتوا در ارتباط با نیاز خود درخواست میدهید و گوگل هم از میان هزاران محتوای موجود در سایتهای مختلف، محتواهای مناسب را پیدا کرده و در اختیارتان قرار میدهد.
از این رو موتورهای جست و جو گوگل به تولید محتوای متنی باکیفیت و مطابق با الگوریتمهای تعیین شده، اهمیت بسیار زیادی میدهند و هر چه محتوای درج شده در سایت اصولیتر و منطبق با نیازهای مخاطبان آن باشد، شانس سایت برای رسیدن به صفحه اول افزایش خواهد یافت.
اهمیت محتوای متنی در ذهن افراد
با توجه به نکاتی که اشاره نمودیم، باید اهمیت سفارش تولید محتوای متنی به عنوان یک پیشنیاز جهت تولید انواع محتوا برای شما مشخص شده باشد. اما چند نکتهی تکمیلی نیز وجود دارد که میتواند، اهمیت سفارش تولید محتوا را بیش از پیش نشان دهد.
محتوای متنی هنوز برای بسیاری از افراد قابلاتکاتر و قابل استنادتر از دیگر انواع محتوا میباشد و به عبارتی ارجاع دادن به متن و استناد کردن به یک مطلب، محکمتر از استناد به حرف یا نکتهای میباشد که در یک فایل صوتی یا ویدئویی عنوان شده است. ما از ابتدا عادت کردهایم که حرفهای بزرگان، پژوهشهای علمی و مقالههای تحقیقاتی را در قالب یک متن منسجم بخوانیم و بزرگترین دائرهالمعارفها (از انواع تخصصی تا مدلهای عمومی مانند ویکیپدیا) متنمحور میباشند و همهی اینها سبب شده که یک نوع سو گیری مثبت نسبت به متن در ذهن همه ما شکل بگیرد.
بررسی انواع تولید محتوای متنی
در حالت کلی محتوای متنی را میشود به چند دسته اصلی تقسیم نمود. از جمله این دستهها نیز می شود به محتوای بازنویسیشده، محتوای ترجمهای، ترجمهای-تالیفی و تالیفی اشاره نمود. به ترتیب موارد ذکر شده، ارزش محتوای متنی تولید شده از جنبه کاربر و موتورهای جستجو افزایش مییابد و در ادامه به شکل مختصر انواع سفارش تولید محتواهای متنی را شرح میدهیم.
• محتوای بازنویسیشده : محتوای متنی بازنویسیشده، محتوایی میباشد که نویسنده مفهوم متنی را درک میکند و پس از آن شروع به تغییر ساختار جملات متن مورد نظر و ایجاد یک متن جدید با ساختار و کلمات جدید خواهد کرد.
• محتوای متنی نوع ترجمهای : حین نگارش یک محتوای ترجمهای، نویسنده در منابع و مقالات غیر فارسیزبان جست و جو کرده و مطالبی را مییابد، سپس این مطالب را ترجمه کرده و در قالب یک محتوای منسجم در اختیار شما قرار میدهد.
• محتوای متنی نوع ترجمهای-تالیفی : تولیدکنندگان محتوا، جهت نگارش محتواهای ترجمهای-تالیفی، فقط به ترجمه متن اکتفا نمیکنند بلکه بعد از درک مفهوم این متون، دست به نگارش یک متن جدید میزنند. نگارش این نوع محتوا نیازمند صرف زمان و تمرکز بالا میباشد که در نهایت نیز متن ارزشمندی تولید شده و در اختیار مخاطب قرار میگیرد.
• تولید محتوای متنی نوع تالیفی : نگارش یک محتوای تالیفی، بیشتر از هر چیز نیاز به تخصص و علم زیادی دارد. چراکه نویسنده باید به درک درستی از یک موضوع رسیده باشد تا قادر باشد در مورد آن مطالبی منحصربهفرد بنویسد. چنین محتوایی به طور معمول از دیدگاه موتورهای جست و جوی گوگل و مخاطبان ارزش بسیاری دارد، زیرا یک محتوای منحصر به فرد به شمار میرود.
اهمیت تولید محتوای متنی در انواع وبسایت
افرادی که وبلاگنویس هستند یا در بیشتر شبکههای اجتماعی حضور پر رنگی دارند، احتمالاً در خصوص اهمیت محتوای متنی تردیدی ندارند و به سادگی از ضرورت آن اطمینان می یابند.
اما شاید افرادی که یک سایت خدماتی یا یک فروشگاه اینترنتی دارند، کمی در این زمینه تردید داشته باشند که در این خصوص میتوان گفت: این نوع سایتها جهت طراحی و فروشگاهسازی هزینه زیادی میکنند و این هزینه را نیز ضروری و توجیهپذیر میبینند، اما زمانی که پای « تولید محتوای متنی » به میان میآید، در تخصیص وقت و پول برای دستیابی به آن خساست بهخرج میدهند.
به همین دلیل نیز بخشِ شرح محصول یا Product Description در بسیاری از این سایتها، خلوت و ساده میباشد و یا اینکه متن موجود در آنها از سایتهای دیگری کپی شده است. بخش نقد محصول نیز به فرض اینکه وجود داشته باشد، بسیار ضعیف و ناقص است و نقاط قوت و ضعف محصول مورد نظر را مشخص نمیکند. همچنین پاسخ به سوالات مشتریان نیز در اولویت قرار نگرفته و صرفاً به بیان یک سری نکات کلی پیرامون سابقهی کسب و کار و فرایند فروش و ادعاهایی در زمینه اعتبار فروشنده محدود میشود.
تولید محتوای متنی چه تاثیری در وبسایت فروشگاهی دارد
• متن میتواند به سئو سایت کمک کند و سبب افزایش ترافیک وبسایت شما شود( کاری که با تبلیغات، به شکل موقت و معمولاً گران انجام خواهد شد). تأکید ما بر این است که سئو محتوا را به عنوان آخرین مرحله از مراحل تولید متن خود در نظر بگیرید و اجازه ندهید که دغدغهی سئو بر پیام اصلی محتوای متنی شما غالب شود.
• محتوای متنی میتواند مدت زمان حضور بازدیدکنندگان در وبسایتتان را افزایش دهد که این حضور طولانی میتواند باعث افزایش درگیری ذهنی شده و برخی شاخصهای بیرونی مانند رتبه الکسا را نیز بهبود بخشد (افزایش رتبه الکسا به تنهایی، دستاورد ارزشمندی نیست ولی تصویر بهتری از وبسایت شما پیش چشم افراد ایجاد میکند و اعتبارتان را افزایش میدهد).
• متن میتواند صفحه ورود به سایت شما شما را حرفهایتر کند و احتمال «اقدام» را با جلب نظر مخاطب افزایش دهد.
آیا تبلیغات کلیکی میتواند جایگزین مناسبی برای سئو باشد؟
رسیدن به صفحه اول موتورهای جست و جو گوگل با کمک سئو و تولید محتوای متنی، عملی زمانبر است که به تلاش زیادی نیاز دارد. در این حالت، برخی اوقات افراد ترجیح میدهند که از روشهای میانبری مثل استفاده از تبلیغات کلیکی و google Ads بهره ببرند، اما آیا تبلیغات کلیکی یک گزینه مناسب برای تولید محتوای متنی و سئو میباشد؟
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)، نوعی از تبلیغات هستند که در بالای صفحات نتایج جست و جو مشاهده میشوند. مهمترین مزایای تبلیغات کلیکی در مقایسه با سئو این میباشد که به زمان کمی برای رسیدن به نتیجه احتیاج دارند. در واقع اگر شما وبسایت خود را تازه راه اندازی کرده باشید، تبلیغات کلیکی یکی از راحت ترین راهها برای جذب مخاطب محسوب میشوند.
اما تبلیغات کلیکی به طور دائم به پرداخت هزینه نیاز دارند و اگر شما یک روز، شارژ حساب خود را متوقف کنید، همه ورودیهای تبلیغات کلیکی هم متوقف خواهد شد ولی در سئو به این شکل نیست و با سرمایهگذاری در سفارش تولید محتوای متنی و سئو، تا مدت زیادی از نتایج آن بهرهمند میشوید.
همچنین مردم هم به آسانی تبلیغات را تشخص میدهند و معمولا تمایل دارند که بر نتایج ارگانیک کلیک نمایند و از تبلیغات عبور میکنند. البته این نکته هم قابل توجه است که تبلیغات کلیکی و سئو رقیب نیستند بلکه مکمل یکدیگر میباشند.
بررسی مزایای تولید محتوای متنی
• استفاده از محتوای متنی تولید شده در سایت ها به بهبود رتبه سایت در نتایج جست و جوی گوگل کمک میکند.
• بالا بردن توانایی سایت در جذب مخاطب با استفاده از اینترنت
• جذب مشتریان بالقوه در سایت
• افزایش اعتبار کسب و کار با نشر محتوای معتبر در فضای اینترنت
• امکان به اشتراک گذاری محتوای متنی استاندارد در شبکه های اجتماعی
• بهبود برندینگ کسب و کار
• رشد و توسعه کسب و کار در ابعاد گوناگون
بررسی ویژگیهای یک محتوای متنی با کیفیت
پاسخ به این پرسش، تا حدی سلیقهای میباشد و بسته به اینکه از چه فردی بپرسید، متفاوت است. بر پایهی تجربهای که ما در سئوAdd کسب کردهایم، در ادامه به بررسی نکات مورد توجه در تولید محتوای متنی میپردازیم. همچنین برای سفارش تولید محتوای متنی میتوانید با ما در سئو Add ارتباط بگیرید تا تولید کنندههای محتوا فعال در این شرکت، با توجه به نوع کسب کارتان محتوای مورد نیاز در را در اختیار شما قرار دهند.
پرهیز از کپی متن در تولید محتوا
یکی از بزرگترین ضعفهای وارد بر محتوای متنی کپی بودن آن میباشد. شاید تصور کنید که کسی به کپی بودن محتوای متنی توجه نمیکند و یا اینکه با خواندن و ترکیب چند محتوا از منابع مختلف دیگر کسی متوجه نمیشود که متن کپی است. در صورتی که هم موتورهای جستجو و هم مخاطبان سایت، بیشتر از هر زمان دیگری به کپی بودن محتوا حساس شدهاند و در صورت کپی بودن، موتورهای جستجو به سادگی مقاله یا مطلب شما را از نتایج جستجو حذف میکنند یا رتبهی ضعیفی به آن اختصاص میدهند. مخاطبان نیز اگر جایی به این نتیجه برسند که مطلب مورد نظر کپی است، روی سایر مطالب سایتتان هم حساب باز نمیکنند.
همچنین اگر مجبور بودید قسمتی از محتوای فرد دیگری را نقل کنید، بهتر است، حتماً به منبع آن اشاره نمایید. شاید معرفی منبع، یک زمانی بحث «اخلاقی» به شمار میرفت، اما امروز یک بحث « تکنیکی» محسوب میشود و تولیدکنندگان محتوایی که به منابع مقاله خود اشاره نکنند، به سرعت از عرصه رقابت با تولیدکنندگان قدر خارج میشوند.
تولید محتوای متنی خوانا و واضح
قرار نیست همهی مخاطبان سایت، کل بخشهای متن شما را مطالعه کنند، از این رو بهتر است با استفاده از تیترهای درشت، رنگهای گوناگون، فونت ضخیم و هر چیز دیگری که در اختیار دارید، محتوای متنی را بخشبندی کنید.
حتی اگر در فضایی مانند اینستاگرام کپشن مینویسید و از ابزارهای تخصصی برای چیدمان متن محرومید، از ایموجی، آیکونها و فاصلهگذاری میان خطوط و پاراگرافها در بخشبندی محتوا استفاده کنید.
اگر متنی نوشتهاید که خواندن کامل آن برای مثال ۲۰۰ ثانیه زمان میخواهد، بهتر است که ساختار متن را به شکلی تنظیم نمایید که در یکدهم این زمان (مثلاً حدود ۲۰ ثانیه) خواننده محتوا بتواند مروری بر روی کل متن نوشته شده، داشته باشد و ساختار آن را متوجه شود.
استفاده از جملات کوتاه در تولید محتوای متنی
شاید در دنیای ادبیات فارسی، نوشتن جملات بسیار طولانی، جذاب و زیبا باشد اما جستجو در دنیای دیجیتال، مختص انسانهای کمحوصله و شتابزده میباشد، از این رو پیشنهاد ما این است که یک قانون برای خودتان مشخص کرده و به آن وفادار بمانید. برای مثال اینکه: «هر جملهای در هر قسمت از متن آغاز شد، باید حداکثر تا دو سطر پایینتر زیر همان کلمه به اتمام برسد»
همیشه بعد از پایان نوشتن مطلب، متن نوشته شده را مرور کنید و جملههای بلند و طولانی آن را به چند جملهی کوتاهتر تقسیم نمایید و مطمئن شوید که حوصلهی خواننده محتوا سر نمیرود.
توجه به دستور زبان و املای کلمات در سفارش تولید محتوای متنی
نمیتوان از نویسندگان محتوای دیجیتال – که زندگیشان با سرعت و شتاب گره خورده– انتظار داشت که در حد یک سر ویراستار نشریه فاخر و جاافتاده زمان صرف کرده و جملهها را ویرایش کنند. اما میشود تا جای ممکن تلاش کرد که اشتباهات فاحش دستوری و دیکتهای در متن وجود نداشته باشد، البته انگیزهی ما از مطرح کردن این توصیه این نیست که «فارسی را پاس بداریم» بلکه مسئله اصلی این میباشد که مخاطبان به سرعت به خطای هالهای دچار میشوند و به خاطر اشتباهاتی که در دیکته یا نگارش متن وجود دارد، امکان دارد در صحت محتوای متن مقاله هم تردید کنند. از این رو بهتر است، در تولید محتوای متنی دقت کافی به خرج دهید.
بازخوانی و بازنویسی متن در سایت
در بازخوانی و بازنویسی محتوا سه تغییر کلیدی رخ میدهد که در ادامه به آن اشاره میکنیم:
• به طور معمول قدرت نگارش متن در طول زمان افزایش یافته و امکان دارد، بتوانید قسمتهایی از متن قدیمی را با بیانی سادهتر و شیواتر بنویسید.
• امکان دارد در طول این مدت، متنهای دیگری نیز تولید کرده باشید که به موضوع مورد نظر شما مرتبط باشند، بنابراین میتوانید به آنها اشاره کرده و لینک داخلی بسازید.
• اگر مخاطبان و خوانندگان محتوا دربارهی مقاله شما کامنت و دیدگاههایی درج کرده باشند، ممکن است بتوانید طبق آنها متن را تکمیل کرده یا جرح و تعدیل نمایید.
رعایت استانداردهای سئو در تولید محتوای متنی
تولید محتوای متنی دارای سختیهای بسیاری است و شما باید در نگارش آن از استانداردهای تولید محتوا بهره ببرید. این استانداردها در کنار استانداردهای سئو سبب می شود که فرایند تولید یک محتوای متنی کار سادهای نباشد و برای نوشتن آن شما به کارشناسان خبره و نویسندگان ماهر نیاز داشته باشید.
در کنار این موارد اشاره شده باید به این نکته دقت نمایید که تولید یک محتوای متنی با تولید دیگر محتواها تفاوت هایی دارد. اینکه شما بتوانید تمام آنچه که کاربر با خواندن آنها جذب میشود را در یک مطلب ارائه دهید، کار سختی است و باید از کلمات و لغاتی بهره ببرید که کاربر با خواندن آنها جذب مقاله شود. همچنین برای دستیابی به چنین محتوایی میتوانید در سایت سئو Add برای سفارش تولید محتوای متنی اقدام کنید.
تفاوت تولید محتوای متنی با پادکست
در این خصوص باید اشاره شود که در تولید پادکست هم شما باید از روی یک متن مشخص اقدام به تولید محتوای صوتی کنید. به عبارتی همه آنچه که قصد دارید با صوت خود به کاربر منتقل نمایید را باید از روی یک دست نوشته و یا متن که از پیش نوشته شده است، بخوانید. در اینجا تولید یک محتوای متنی به شکل غیر مستقیم به کار گرفته خواهد شد و در این حالت تفاوت اصلی پادکست با تولید محتوای متنی در آن است که در تولید محتوای متنی کاربر باید خودش آنها را بخواند اما در تولید محتوای صوتی کاربر قادر است به آسانی به حرفها و نوشته های شما گوش کند و دراین حالت نیز زمان کمتری صرف مطالعه محتوا میکند.
مهمترین تفاوت تولید محتوای متنی و تولید پادکست مثل خواندن روزنامه و گوش دادن به رادیو میباشد و کاربری که اقدام به مطالعه محتوای متنی نماید، روی محتوا تمرکز خواهد کرد و این در حالی است که در محتوای صوتی کاربر تمرکز کمی را به محتوا اختصاص میدهد. در تولید محتوا به صورت متن این خاصیت نوشتاری میباشد که می تواند مخاطب را جذب نماید و هر چه نوشته شما جذاب تر باشد مخاطب محتوا نیز بیشتر جذب می شود. این در حالی است که در محتواهای صوتی، لحن و نوع صدای گوینده تأثیر بیشتری بر مخاطب دارد.
تیم سئو ادد برای سفارش تولید محتوای متنی
سئو Add یکی از موفقترین سایتهای موجود در سفارش تولیدمحتوای متنی میباشد که با همت متخصصان مجرب، تلاش نموده تا خدماتی ارائه دهد که با استانداردهای جهانی برابری میکند و در نهایت رضایت مشتریان اختصاصی خود را به دست آورد. ارائه خدمات به روز، نوآورانه، خلاقانه و حرفهای در راستای جلب اعتماد مشتریان، از اصلیترین دستآوردهای تیم حرفهای سئو Add میباشد.
سفارش و تولید متنی محتوای استاندارد کار راحتی است اما دریافت یک محتوای متنی استاندارد، خیر!
نیازی به اشاره نیست که انتخاب یک تیم حرفهای و متخصص، تنها روش رسیدن به یک محتوای باکیفیت و استاندارد است. در واقع شما به آسانی میتوانید، یک محتوای استاندارد را سفارش دهید و از تولید کننده محتوا بخواهید که بهترین را به شما ارائه نماید اما اگر تیم درستی را برای این کار انتخاب نکنید، در نهایت محتوایی را تحویل میگیرید که نه تنها سایت شما را برای جذب مخاطبین بیشتر، همراهی نمیکند، بلکه به علتهای گوناگون مانند بیتوجهی به اصول سئو، کپی بودن متن محتوا و عدم جذابیت متن، سایتتان را در زمره سایتهایی قرار خواهد داد که هیچ کارکردی ندارد. بنابراین توجه نمایید که هزینه، زمان و اعتبار خود را در راهی سرمایهگذاری کنید که بهترینها نسیبتان شود. تیم سئو Add در این راه همراه شما خواهد بود و برای رسیدن به اهداف شما از هیچ کمکی فروگذار نمیکند.
بررسی کسب و کارهای نیازمند تولید محتوای متنی
می توان به شکل کلی اشاره کرد که تقریبا همه کسب و کار ها به تولید محتوای متنی احتیاج دارند. تفاوتی ندارد که شما صاحب یک شرکت کوچک باشید یا یک فروشگاه، برای معرفی کالاها و خدماتتان نیاز به استفاده از محتوای استاندارد متنی دارید. به عبارتی سفارش تولید محتوای متنی شامل همه کسب و کار می شود و از همین رو میشود گفت که در دنیای امروزی یک محتوای متنی نقش قابل اهمیتی را در معرفی کسب و کارها و محصولات و خدماتشان ایفا میکند. برای مثال شما بر روی شیشه فروشگاههای مختلف قطعا نوشته هایی مانند روغن موجود است و یا کلیه اجناس با تخفیف به فروش میرسند را مشاهده نمودهاید.
ازاین رو می توان گفت که سفارش تولید محتوای متنی برای همه کسب و کارها امری قابل اهمیت و کاربردی است که از آن برای پیشبرد اهداف کسب و کار خود استفاده میکنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش تولید محتوای متنی، طراحی سایت و سئو سایت میتوانید با در سئو Add تماس بگیرید تا کارشناسان ما توضیحات لازم را در اختیارتان قرار دهند.