سایت آماده دیجیتال

تفاوت های SEO و SEM در بازار مارکتینگ آنلاین

The-differences-between-SEO-and-SEM-in-the-online-marketing-market-min

تفاوت های SEO و SEM در بازار مارکتینگ آنلاین

یکی از مهم‌ترین تاکتیک‌هایی که می‌توان برای ارتقا کسب و کارهای اینترنتی به کار برد، بازاریابی موتورهای جستجو است که با نام اختصاری SEM شناخته می‌شود. با وجود اینکه تفاوت های SEO و SEM کاملا مشهود است، اما برخی اوقات این دو مفهوم به جای هم استفاده می‌شوند؛ درنتیجه درک تفاوت‌های آن‌ها اهمیت زیادی خواهد داشت. بازاریابی موتورهای جستجو شامل فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی سایت بوده و این فعالیت‌ها منجر به بیشتر دیده شدن سایت در نتایج جستجو خواهد شد. بازاریابی اینترنتی که به این صورت انجام می‌شود، موجب افزایش بازدیدها و درنتیجه ترافیک سایت شده و بدین ترتیب وب ‌سایت بیشتر دیده می‌شود. SEM که مخفف عبارت search engine marketing است، شامل فعالیت‌های بازاریابی مانند تبلیغات در گوگل می‌گردد. در این مطلب قصد داریم به تفاوت های SEO و SEM در بازار مارکتینگ آنلاین پرداخته و شما را با این دو مفهوم آشنا کنیم.

SEM چیست؟

همانطور که اشاره شد، SEM مخفف عبارت search engine marketing است. این موتورهای جستجو به عنوان شکلی از بازاریابی اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی سایت تشکیل شده‌اند. از استراتژی SEM در مبحث دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتری بیشتر استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که SEM اقدامات پولی مانند انواع تبلیغات PPC و همینطور اقدامات رایگان همانند SEO را شامل می‌شود که این اقدامات منجر به جمع‌آوری ترافیک بیشتر و درنتیجه فروش بیشتر خواهد شد.

در صورتی که قصد داشته باشید از طریق الگوریتم‌های گوگل به صفحه اول نتایج جستجو راه پیدا کنید، به زمان زیادی نیاز خواهید داشت. این در حالی است که استفاده از تبلیغات گوگل و همینطور بهینه‌سازی به عنوان راه سریع‌تری برای رسیدن به درآمد به شمار می‌رود. با توجه به موارد گفته شده، می‌توان SEM را به دو قسمت سئو و بهینه‌سازی براساس الگوریتم‌های گوگل و همچنین استفاده از تبلیغات گوگل ادز تقسیم کرد.

معایب و مزایای SEM

یکی از مزایای مهم SEM سرعت بالا در نتیجه‌گیری است، اما مهم‌ترین معایب آن هزینه‌ای می‌باشد که باید برای آن پرداخت کنید و در صورتی که سایت شما از کارایی لازم برخوردار نباشد، تمامی هزینه‌های صورت گرفته تنها برای حضور چند ثانیه‌ای و خروج زودهنگام کاربر از سایت انجام شده است.

SEO چیست؟

سئو به عنوان فرآیند بهینه‌سازی سایت شما جهت دریافت ترافیک رایگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت به تلاشی که برای کسب جایگاه و رتبه در نتایج جستجو انجام می‌شود، سئو می‌گویند. همچنین ترافیکی که از این طریق به سایت شما جذب می‌شود نیز ترافیک ارگانیک نام دارد. سایت‌های بهینه‌سازی شده به راحتی برای ربات‌های جستجو در دسترس بوده و شانس دیده شدن بیشتری در نتایج جستجو را دارند.

لازم به ذکر است که فرآیند سئو از فعالیت‌های مختلفی تشکیل شده است که باید در فضای وب سایت و خارج از آن انجام شود. از طرفی فاکتورهای زیادی برای موفقیت در یک پروژه سئو باید توسط یک متخصص سئو بررسی شده و بهینه‌سازی شود. علاوه بر این‌ها سئو با توجه به تغییرات مداوم الگوریتم‌های گوگل، همیشه در حال تغییر است.

مزایا و معایب SEO

در صورتی که سئو به شکل درست و اصولی انجام شود، مزایای بیشماری برای کسب و کارهای آنلاین دارد. از مزایای سئو می‌توان به تداوم ترافیک رایگان و هدفمند، بازگشت سرمایه با تبلیغات معمولی، کمک به برند سازی، دسترسی رایگان به داده‌های مشتریان بالقوه و کمک به دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. از مهم‌ترین مزایای سئو می‌توان به رایگان بودن آن نیز اشاره نمود؛ زیرا بدون پرداخت هیچ پولی موتورهای جستجو را بهینه کرده‌اید و ترافیک ارگانیک دریافت خواهید کرد. با این حال، رایگان بودن سئو به معنای عدم پرداخت هیچ هزینه‌ای هم نیست؛ زیرا باید از یک متخصص برای سفارش سئو کمک بگیرید تا سئو سایت شما انجام شود. البته سئو معایبی نیز به همراه دارد که از آن‌ها می‌توان به زمان‌‌بر بودن، الگوریتمی بودن و امکان جریمه شدن توسط موتورهای جستجو اشاره کرد. برای بهره‌مند شدن از خدمات سئو سایت ارزان می‌توانید با سئو Add در ارتباط باشید.

تفاوت های SEO و SEM

در این قسمت قصد داریم به صورت دقیق‌تر به تفاوت های SEO و SEM بپردازیم. اولین تفاوتی که در این دو مفهوم به چشم می‌خورد، گستردگی SEM در مقایسه با SEO می‌باشد. برای یادگیری سئو تنها یک سیستم و دسترسی به اینترنت نیاز است، این در حالی است که حوزه بازاریابی موتورهای جستجو به دلیل گستردگی به افراد متخصص نیاز دارد. از دیگر تفاوت های SEO و SEM می‌توان به تاثیر و نتایج این دو مفهوم اشاره کرد. به عبارت دیگر سئو به زمان نیاز دارد و این در حالی است که تاثیر و نتایج SEM فوری است.

در صورتی که فرآیند سئو به صورت اصولی و درست انجام شود، در زمان تکامل، نتایج ماندگاری را به وجود می‌آورد، اما در رابطه با SEM باید گفت تا زمانی برای شما مفید است که برای نمایش تبلیغات هزینه پرداخت کنید. از طرفی در SEM با هر بار کلیک کاربر بر روی تبلیغات شما، نیاز به پرداخت هزینه خواهد بود. این در حالی است که در سئو ترافیک ارگانیک بوده و نیاز به پرداخت هزینه نیست. به طور کلی می‌توان گفت که سئو از هزینه کمتری در مقایسه با بازاریابی موتورهای جستجو برخوردار است.

همانطور که می‌دانید برقراری ارتباط با مخاطبان از اهداف استراتژی‌های بازاریابی جستجو می‌باشد. بنابراین لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری روی SEM با محدودیت مخاطب همراه است و این مورد باعث می‌شود تا مخاطبان مشخصی به سایت شما وارد شوند. اما در سئو با این محدودیت مواجه نیستید و امکان اینکه هر شخصی بر روی لینک سایت شما کلیک کند، وجود خواهد داشت.

شباهت های SEM و SEO

همانطور که گفته شد، سئو به عنوان قسمتی از بازاریابی موتورهای جستجو بوده و این ویژگی باعث شده است تا دو مفهوم SEM و SEO با هم در ارتباط باشند. از شباهت‌های این دو مفهوم می‌توان به تاثیر مثبت آن‌ها بر روی برندینگ شما اشاره کرد. همچنین هر دو مفهوم هدف به دست آوردن جایگاه و رتبه در SERP را دنبال می‌کنند. برای موفقیت در SEM و SEO نیاز است تا تحقیقات مربوط به کلمات کلیدی انجام شده و هدایت بازدیدکنندگان به وب سایت نیز صورت گیرد.

SEO برای کسب و کار شما بهتر است یا SEM ؟

برای مشخص کردن نحوه رقابت بایستی عملکرد رقبا را در بازاریابی جستجو بررسی کنید؛ بنابراین کلمات کلیدی که بیشترین رنک ارگانیک را دریافت کرده‌اند را پیدا کرده و برنامه خود را برای قرارگیری در جایگاه بالاتر در نظر داشته باشید. همچنین می‌توانید اطلاعات خود را از حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، افزایش دهید. در ابتدا توصیه می‌شود که نیازهای مشتریان خود را بررسی کرده و بعد با ایجاد استراتژی بلند مدت سئو، به افزایش ارزش و رتبه سایت خود کمک کنید.

در نظر گرفتن چرخه خرید مشتریان نیز یکی‌دیگر از راه‌هایی است که به شما در انتخاب SEM کمک می‌کند. در این مورد باید بگوییم که تبلیغات SEM از آنجایی که محصولات شما را در برابر چشم مشتریان قرار می‌دهد، مناسب‌تر است. در صورتی که قصد دارید تبلیغات SEM را برای وب سایت خود در نظر بگیرید، باید بودجه‌ای را برای قرار گرفتن در نتایج جستجو پولی تعیین نمایید. کلمات کلیدی رقابت بالایی داشته و به ازای هر کلیک هزینه متفاوتی را شامل می‌شوند. چنانچه هزینه به ازای هر کلیک ارزان باشد، به معنای آن است که استراتژی SEM مناسب شما است، اما در غیر این صورت باید از استراتژی سئو استفاده کنید.

از موارد دیگری که در انتخاب این دو مفهوم موثر است، در نظر گرفتن قدمت کسب و کار می‌باشد. در صورتی که کسب و کار شما به ‌تازگی راه‌اندازی شده است، توسعه سئو می‌تواند زمان‌بر باشد. با این حال این مورد به معنای بهره نبردن از سئو نیست و شما باید تا ساخته شدن سئو سایت خود، از SEM استفاده نموده و ترافیک سایت را افزایش دهید.

مشخص کردن اهداف تجاری در سئو منجر به رشد طولانی ‌مدت شده و اعتبار زیادی را برای وب سایت به همراه دارد. از طرفی بررسی رقبا در سئو نیز فرصت‌های مناسبی را برای محتوا ارگانیک فراهم می‌کند. این در حالی است که SEM رقابت زیادی را در کلمات کلیدی ایجاد می‌نماید. البته فراموش نکنید که سئو سایت تضمینی که از خدمات سئو Add است، می‌تواند کمک زیادی به شما در این مسیر کند.

استفاده از SEM و SEO به صورت همزمان

بهره‌گیری از استراتژی‌های SEM و SEOدر کنار هم می‌تواند منجر به بهبود وضعیت وب سایت شود. به علاوه شناخت تفاوت های SEO و SEM می‌تواند به شما در استفاده همزمان از آن‌ها کمک کند. در صورتی که نتایج بلند مدت برای شما مهم است، می‌توانید روی سئو سرمایه‌گذاری کنید و چنانچه خواهان نتایج موقتی هستید بایستی برای SEM اقدام نمایید.
لازم به ذکر است که پیدا کردن کلمات کلیدی در سئو و در SEM اهمیت زیادی داشته و امکان استفاده از نتایج به دست آمده از روند بازاریابی موتورهای جستجو جهت بهینه‌سازی کلمات کلیدی در سئو وجود دارد.

جمع بندی

در این مطلب در ارتباط با تفاوت های SEO و SEM صحبت کردیم. سئو برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو و SEM برای بازاریابی موتورهای جستجو کاربرد دارد. در صورتی که قصد دارید، سایت خود را که به تازگی راه‌اندازی کرده‌اید، توسعه دهید؛ می‌توانید از استراتژی SEM بهره ببرید. همچنین استراتژی سئو نیز برای رسیدن به نتایج ماندگار مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که استفاده از ترکیب SEO و SEM بیش‌ترین بازدهی را در زمان کوتاه به دنبال دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما در سئو Add در ارتباط باشید. این مجموعه توانسته با ارائه خدمات در زمینه طراحی سایت نیز رضایت مشتریان خود را کسب کرده و به افرادی که به دنبال سفارش طراحی سایت ارزان هستند، کمک نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *