کامل ترین لیست اصطلاحات تخصصی سئو در سال 2023
امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و مجازی شدن خیلی از کسبوکارها، افراد زیادی به دنبال یادگیری سئو سایت هستند. با این وجود در آموزش سئو چالشهایی مانند غیر قابل درک بودن اصطلاحات وجود دارد. در این راهنما قصد داریم کاملترین لیست اصطلاحات تخصصی سئو را در اختیار شما قرار دهیم. در این لیست مواردی گفته میشود که باید در بهینهسازی موتورهای جستجو مورد بررسی قرار گیرد.
اطلاع از این لیست به افراد کمک میکند تا بهترین عملکرد را در بهینهسازی وبسایت خود داشته باشند و از هیچ جزئیاتی عبور نکنند. این چک لیست برای سال 2023 بوده و تمام زمینههای سئو را پوشش میدهد. استفاده از چک لیست سئو باعث میشود تا از بهینهسازی در هر مرحله اطمینان حاصل کرده و به بهتر دیده شدن وبسایت خود در نتایج موتورهای جستجو کمک کنیم. همچنین شما میتوانید از طریق سئو Add برای سفارش سئو اقدام نمایید.
لیست اصطلاحات تخصصی سئو
همانطور که اشاره شد، به مجموعه تکنیکهایی که برای بهینهسازی سایت مورد استفاده قرار میگیرد، سئو میگویند. آشنایی با اصطلاحات سئو منجر به سئو اصولیتر خواهد شد. برای بررسی لیست اصطلاحات تخصصی سئو در سال 2023 تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
سئو کلاه سفید
در روش سئو کلاه سفید، تمامی تکنیکها با دستورالعملهای گوگل هماهنگ است. البته تاثیر این روش به زمان زیادی نیاز دارد.
سئو کلاه سیاه
این روش به تکنیکهایی گفته میشود که برخلاف قوانین گوگل بوده و برای فریب الگوریتمهای گوگل انجام میشود. در صورتی که گوگل متوجه استفاده از سئو کلاه سیاه شود، وبسایت شما جریمه خواهد شد.
سئو کلاه خاکستری
این روش به عنوان منطقهای بین سئو کلاه سفید و سیاه محسوب شده و باید تعادل آن توسط یک متخصص سئو حفظ شود. با این وجود توصیه میشود که از سئو کلاه خاکستری به علت احتمال جریمه شدن، استفاده نکنید.
Above the Fold
این اصطلاح به معنای آن است که محتوایی در بالای صفحه قرار داشته و بدون اسکرول کردن کاربران در بالای صفحه مشاهده میشود. چیزی که در نگاه اول به چشم میخورد، فضای بالای صفحه است که میتواند منجر به افزایش ماندگاری و همینطور تعامل کاربران شود.
الگوریتم (Algorithm)
الگوریتم وظیفه رتبهبندی صفحات سایت را در نتایج جستجو گوگل برعهده داشته و به عنوان یکی از مهمترین اصطلاحات سئو محسوب میشود.
Alt Attribute
این اصطلاح موضوع تصاویر را به موتورهای جستجو توضیح داده و امکان شناسایی موضوع تصاویر را به وجود میآورد تا نسبت به میزان منحصر به فرد بودن به صفحات سایتها رتبه دهد.
AMP
این تکنیک موجب افزایش سرعت در بارگذاری سایتها و کم حجم شدن کدهای صفحات شده و نسخه بهینه شدهای از HTML است.
آنالیتیکس (Analytics)
این عبارت به معنای تجزیه بوده و ابزاری است که به بررسی صفحات وبسایت براساس نوع تعامل کاربران میپردازد و منجر به بهبود عملکرد وبسایت نیز میگردد.
انکر تکست (Anchor Text)
به کلماتی که از آنها برای لینک دادن به سایر صفحات سایت استفاده میکنند، انکر تکست میگویند. بدین ترتیب گوگل میتواند از طریق لینکها به موضوع صفحات سایت پی برده و آنها را رتبهبندی کند.
Artificial Intelligence
این عبارت که به معنای هوش مصنوعی است، مانند مغز انسان میتواند آموزش دیده و به انجام امور بپردازد.
قدرت Authority
این اصطلاح پرکاربرد به معنای قدرت و اعتبار بوده و ترکیبی از سیگنالهایی است که مورد استفاده موتورهای جستجو برای ارزیابی صفحات سایتها قرار میگیرد تا امکان رتبهبندی صفحه نتایج وجود داشته باشد.
Author Authority
این عبارت به معنای اعتبار نام نویسنده محتوا بوده که از نظر گوگل هیچ تاثیری برای رتبهبندی صفحات نتایج جستجو ندارد. با این وجود توصیه میشود که یک نویسنده متخصص اقدام به تولید محتواهای سایت نماید.
B2B
این کلمه مخفف شده عبارت Business to Business بوده و معنای آن ارائه خدمات فروش محصولات از شرکتهای مختلف میباشد.
B2C
به مجموعهای از تکنیکها برای ارائه خدمات شرکتها به مشتریان، B2C گفته میشود.
بک لینک (Backlink)
از این تکنیک برای رتبهبندی سایتها استفاده میکنند و از یک وبسایت به وبسایت دیگر لینکدهی انجام میدهند تا اعتبار و قدرت سایت مورد نظر افزایش پیدا کند.
جعبه سیاه (Black Box)
این عبارت دستورالعمل پیچیده کامپیوتری بوده و میتوان گفت که تمامی الگوریتمهای گوگل به نوعی Black Box به شمار میروند.
بلاگ (Blog)
این بخش به موضوع فعالیت وبسایتها پرداخته و کیفیت آن به عنوان مهمترین فاکتورهای افزایش رتبهبندی در نتایج جستجو گوگل محسوب میشود.
نرخ پرش (Bounce Rate)
این اصطلاح در مواقعی به کار میرود که کاربران به محض بازدید از صفحهای، به سرعت از آن خارج شده و امکان دسترسی به اطلاعات بعدی کاربر وجود نداشته باشد.
Branded Keyword
این عبارت به کلمات کلیدی که همراه با نام شرکت درج شده است، گفته میشود.
نشانگر صفحات (Breadcrumb)
این اصطلاح را برای منوهای دسترسی سریع به کار میبرند که در بالای صفحه سایت وجود دارند.
لینک شکسته (Broken Link)
لینکهای شکسته به عنوان یکیدیگر از اصطلاحات کاربردی سئو محسوب شده که کاربران را به صفحاتی که دیگر وجود ندارند، انتقال میدهند. به عبارت دیگر کاربران با صفحات 404 مواجه میشوند.
تگ کنونیکال (Canonical URL)
این اصطلاح تعیینکننده اصلیترین نسخه یک محتوا برای موتورهای جستجو بوده و نشان میدهد که اصلیترین نسخه یک محتوا در کدام صفحه قرار گرفته است.
دامنه سطح بالا (ccTLD)
این دامنه با موقعیت جغرافیایی و همینطور نام کشورها مشخص میشود.
سایتیشن (Citation)
این اصطلاح به نام شرکت مورد نظر در وبسایت دیگری گفته میشود که در رتبهبندی صفحات سایتها بسیار تاثیرگذار است.
تله کلیک (Click Bait)
این اصطلاح به عناوینی گفته میشود که کاربران را به کلیک کردن ترغیب کرده و کاربران تنها جذب عنوان محتوا میشوند.
Click Depth
به تعداد کلیکهایی که کاربران از صفحه اصلی به صفحات دیگر منتقل میشوند، Click Depth میگویند.
نرخ کلیک (CTR)
این اصطلاح به میزان کلیکهای ارگانیک صفحات در یک جستجو گفته میشود.
کلاکینگ (Cloaking)
این تکنیک هنگامی که صفحات سایتها برای کاربران متفاوت نمایش داده میشود، مورد استفاده قرار میگیرد. لازم به ذکر است که این تکنیک جزو تکنیکهای کلاه سیاه بوده و در صورت استفاده از آن امکان جریمه شدن توسط گوگل وجود خواهد داشت.
CMS
این عبارت به معنای سیستم مدیریت محتوا بوده و به بهینهسازی سایتها کمک زیادی میکند.
Code To Text Ratio
این عبارت به معنای نسبت میزان متن با کد استفاده شده بوده که یکی از مهمترین مولفههای تاثیرگذار در رتبهبندی گوگل نیز به شمار میرود.
Comment Spam
به کامنتهای بیارزش و فاقد اعتبار، کامنت اسپم گفته میشود که صرفا جهت تبلیغات در سایتها درج میگردد.
محتوا (Content)
این اصطلاح متشکل از متن، ویدیو، تصویر، پادکست و … بوده که تاثیر زیادی در رتبهبندی گوگل دارد.
تبدیل (Conversion)
هنگامی که کاربران بعد از بازدید از صفحات سایت، عمل خاصی را انجام میدهند از اصطلاح Conversion استفاده میشود.
به روز رسانی هسته گوگل (Core Update)
هنگامی که تمام الگوریتمهای گوگل به صورت گسترده به روزرسانی شوند، Core Update اتفاق افتاده است.
Crawl Budget
به میزان خزشی که رباتهای گوگل به سایت شما اختصاص داده و آنها را ایندکس میکنند، Crawl Budget گفته میشود.
Crawl Error
این بخش آدرس صفحاتی را نشان میدهد که امکان خزیدن در آنها وجود ندارد.
دادهها (Data)
این اصطلاح میزان کاربران و تعامل آنها را نشان میدهد.
صفحات بن بست (Dead-End Page)
به صفحاتی که به هیچ صفحهای لینک داده نشدهاند، صفحات بن بست میگویند.
دی ایندکس (De-index)
دی ایندکس (De-index) زمانی اتفاق میافتد که وبسایت از نتایج جستجو حذف شود.
ترافیک مستقیم (Direct Traffic)
ترافیک مستقیم در صورتی که کاربران با یک کلیک از URL وارد سایت شما شوند، رخ میدهد.
ترافیک مستقیم (Direct Traffic)
این اصطلاح به فهرستی از وبسایتها در سئو گفته میشود که منجر به بهینهسازی سایت خواهد شد.
رد کردن (Disavow)
این ابزار در مواقعی به کار میرود که وبسایت شما لینکهای ورودی بیکیفیتی داشته و امکان حذف آنها نیز وجود نداشته باشد. با این ابزار میتوانید اینگونه از لینکها را نادیده بگیرید.
دامنه (Domain)
به آدرس وبسایت، دامنه گفته شده و هر کشوری پسوند متفاوتی از آن را دارد.
عمر دامنه (Domain Age)
به مدت زمانی که دامنه راهاندازی شده است، عمر دامنه (Domain Age) گفته میشود.
قدرت دامنه (Domain Authority)
این عبارت در کسب رتبه بالا در نتایج گوگل موثر بوده و با اعداد 0 تا 100 نشان داده میشود.
تاریخچه دامنه (Domain History)
در این بخش تمامی اقدامات ثبت شده است و میتواند در کسب رتبه بالا نتایج گوگل تاثیرگذار باشد.
صفحات درگاه یا ورود (Doorway Page)
این عبارت برای صفحاتی با محتواهای اسپم به کار میرود که تنها برای افزایش ترافیک در نتایج جستجو گوگل منتشر میشوند. کلمات کلیدی خاصی که در این صفحات قرار دارند، منجر به جذب کاربران خواهد شد.
محتوای کپی (Duplicate Content)
به محتوایی که در چند وبسایت درج شده باشد، محتوای کپی گفته میشود که از مهمترین فاکتورهای رتبهبندی گوگل محسوب خواهد شد.
Dwell Time
زمانی که کاربران بر روی لینک وبسایتی کلیک کرده و به صفحه نتایج جستجو بازگردند، از اصطلاح Dwell Time استفاده میشود.
لینک خارجی (External Link)
به لینکهایی که از وبسایت مورد نظر به وبسایت دیگری داده شده است، لینک خارجی میگویند.
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
این ابزار برای بررسی وبسایت و بر طبق نحوه تعامل کاربران مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین گوگل آنالیتیکس امکان بهبود نرخ کلیک را نیز به وجود میآورد.
گوگل بمب (Google Bomb)
در صورتی که وبسایتی با استفاده از کلمه کلیدی نامرتبط موفق به کسب رتبه بالا در گوگل شود، فرآیند گوگل بمب رخ داده است.
الگوریتم رقص گوگل (Google Dance)
این الگوریتم که در سال 2022 توسط گوگل معرفی گردید با جابهجا کردن نوع تعامل کاربران و همینطور رتبه صفحات، رتبه نهایی سایت را تعیین میکند. البته این روش در حال حاضر منسوخ گردیده است.
الگوریتم مرغ مگس خوار (Google Hummingbird)
این الگوریتم که در سال 2013 معرفی شد، امکان نمایش نتایج بهتر را از طریق گوگل برای کاربران به وجود آورد.
الگوریتم پاندا (Google Panda)
این الگوریتم جهت مقابله با محتواهای بیکیفیت به وجود آمد و به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای رتبهبندی گوگل شناخته میشود.
الگوریتم پنگوئن (Google Penguin)
این الگوریتم با لینکهای اسپم مقابله کرده و وبسایتهای متخلف را نیز جریمه میکند.
الگوریتم رنک برین (Google RankBrain)
بررسی مفهوم کلمات کلیدی جستجو شده توسط این الگوریتم انجام میشود.
الگوریتم کبوتر (Google Pigeon)
این الگوریتم عبارتهای جستجو شده توسط کاربران را بررسی کرده و از این طریق جستجوهای محلی را بهبود میدهد.
سند باکس (Google Sandbox)
وبسایتهایی که به تازگی راهاندازی شدهاند، برای بررسی عملکردشان در سندباکس قرار میگیرند.
سرچ کنسول (Google Search Console)
این سرویس رایگان گوگل جهت ارزیابی عملکرد وبسایت مورد استفاده قرار میگیرد.
گوگل ترندز (Google Trends)
این ابزار برای جستجوی کلمات کلیدی آنلاین به کار رفته و میزان جستجو کلمات را نیز در یک بازه زمانی مشخص مینماید.
وبلاگ نویسی مهمان (Guest Blogging)
متخصصان سئو از این روش برای ساخت بک لینک استفاده کرده و در وبلاگ سایر سایتها، محتواهای جذاب منتشر میکنند تا آنها را به صفحات سایت خود بک لینک دهند.
عنوان (Heading)
تگهای مختلف عناوین براساس میزان اهمیت اولویتبندی شده و از تگ H1 برای مهمترین عنوان استفاده میکنند.
متن پنهان (Hidden Text)
به متنی که از دید کاربران پنهان بوده و تنها برای کسب رتبه بالا در نتایج جستجو منتشر میشود، متن پنهان میگویند. لازم به ذکر است که استفاده از این روش برخلاف قوانین گوگل بوده و در صورتی که گوگل متوجه این حرکت شود، وبسایت شما را جریمه خواهد کرد.
لینک داخلی (Internal Link)
لینک داخلی به لینکدهی صفحهای از سایت به صفحهی دیگری از همان سایت گفته میشود.
جاوا اسکریپت JavaScript (JS)
این زبان برنامهنویسی امکان درج محتوا و لینکها را فراهم میکند اما باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت نیز میشود.
توضیحات متا (Meta Description)
این اصطلاح به عنوان یکی از متا تگهای HTML محسوب شده است و میتواند محتوای یک صفحه را خلاصه کند. نوشتن یک توضیح متای اصولی محتوای شما را معرفی کرده و باید شامل کلمات کلیدی باشد تا نظر کاربران را به خود جلب کند.
سخن پایانی
آشنایی و اطلاع از اصطلاحات سئو سایتها امکان یک سئو حرفهای را برای افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند، مقدور میسازد. در صورت نیاز به طراحی سایت و یا بهرهمند شدن از خدمات سئو سایت ارزان و تولید محتوای متنی به همراه پادکست میتوانید با سئو Add در ارتباط باشید. این مجموعه توانسته با پذیرش سفارش طراحی سایت ارزان و همینطور سئو سایت تضمینی رضایت مشتریان خود را کسب کند.