سایت آماده دیجیتال

جستجوی معنایی چیست و چگونه بر سئو تاثیر خواهد گذاشت؟

What-is-semantic-search-and-how-will-it-affect-SEO-min

جستجوی معنایی چیست و چگونه بر سئو تاثیر خواهد گذاشت؟

یکی از قابلیت‌های موتورهای جستجو، جستجوی معنایی است که امکان لحاظ کردن هدف و معنای مفهومیِ عباراتی که افراد جستجو می‌کنند را به وجود می‌آورد. موتورهای جستجو در گذشته تنها قادر به تحلیل خودِ عبارت جستجو شده در زمان نمایش دادن نتایج جستجو به افراد بودند. در حال حاضر الگوریتم‌های موتورهای جستجو از ساختار پیچیده‌تری برخوردار شده و در زمان رتبه‌بندی مطالب نیاز به اصول جستجوی معنایی نیز خواهد بود. از طرفی امروزه دیگر نیازی به تکرار بی‌رویه کلمات کلیدی در محتوای سایت نمی‌باشد؛ زیرا نمی‌توان از این طریق رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل بدست آورد. در حال حاضر گوگل از الگوریتم‌های مختلفی جهت تعیین رتبه کلمات کلیدی استفاده می‌کند. همچنین فرآیند جستجو نیز براساس معنای کلمات در متن انجام می‌شود. به همین علت در این مطلب قصد داریم به بررسی جستجوی معنایی و نحوه تاثیر آن بر سئو سایت بپردازیم.

جستجوی معنایی چیست؟

موتورهای جستجو از جستجوی معنایی برای بازیابی اطلاعات استفاده می‌کنند تا نزدیک‌ترین نتیجه مربوطه را نمایش دهند. این قابلیت به گوگل اجازه می‌دهد تا به لایه‌های عمیق‌تری از مفاهیم عبارات بپردازد. در ادامه به اصول جستجوی معنایی می‌پردازیم:

قصد کاربران از جستجو

هر کاربری با توجه به هدف خاصی اقدام به جستجو می‌کند. این جستجوها با توجه به هدف افراد تعیین می‌گردد. در صورتی که موتورهای جستجو از هدف کاربران اطلاع داشته باشند، قادر به نمایش نتایج مرتبط‌تری خواهند بود.
ارتباط معنایی بین عبارات جستجو شده
با استفاده از دانش معناشناسی، موتورهای جستجو می‌توانند نتایج مرتبط‌تری را به کاربران نشان دهند.

تاریخ و اهمیت جستجوی معنایی

مرور تاریخ جستجو کمک می‌کند تا درک بهتری از تاریخچه جستجوی معنایی داشته باشیم. از زمان آغاز فعالیت موتورهای جستجو، مهم‌ترین عامل رتبه‌دهی به سایت، کلمات کلیدی بودند. صفحه‌هایی که دارای بیشترین تعداد استفاده از کلمات کلیدی بوده‌اند به طور معمول در رتبه اول نتایج جستجو قرار می‌گرفتند. این روش مناسب کاربران و موتورهای جستجو نبود؛ زیرا این معیار به راحتی توسط صاحبین سایت برآورده می‌شد و نتیجه آن نیز انتشار محتواهای بی‌کیفیت بود که تنها برای موتورهای جستجو طراحی شده بود. از طرفی این سیستم منسوخ‌ شده باعث سخت‌تر شدن کار کاربران برای پیدا کردن اطلاعات مرتبط با هدف آن‌ها می‌شد.

چرا وجود جستجوی معنایی مهم است؟‌

جستجوی معنایی به معنای درک عمیق‌تر از قصد کاربر، داده‌های بیشتر و اسپم‌های کمتر برای موتورهای جستجو می‌باشد. موتورهای جستجو می‌توانند از این طریق بهترین نتایج را به کاربر نشان داده و به بهبود تجربه کاربری کمک کنند. در حال حاضر جستجوی معنایی در شیوه‌ جدید جستجو در نتایج گوگل قابل مشاهده است. در ادامه به چند مورد از کاربردهای جستجوی معنایی می‌پردازیم.

تشخیص و اصلاح خودکار املای کلمات

قابلیت اصلاح خودکار املای کلمات یکی از رایج‌ترین کاربردهای جستجوی معنایی است. احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که کلمه‌ای را اشتباه تایپ کرده‌اید و گوگل شکل درست آن را به شما یادآوری کرده است؛ بدین ترتیب نتایج نیز به شکل صحیح کلمه مورد نظرتان نشان داده می‌شوند.

تشخیص محتواهای بی‌کیفیت

گوگل می‌تواند از طریق جستجوی معنایی، محتواهای بی‌کیفیت را شناسایی کرده و رتبه آن‌ها را کاهش دهد. الگوریتم‌های جدید گوگل دیگر فرصتی برای استفاده از حقه‌های تکرار ایجاد نمی‌کند. این موتورها درک خوبی از ارتباط معنایی واژه‌ها داشته و علیه اسپم مبارزه می‌کنند.

تولید پاسخ‌های دقیق‌تر و کارآمدتر برای جستجوهای کاربران

جستجوی معنایی این امکان را برای موتورهای جستجو فراهم می‌کند تا به درک بهتری از خواسته‌های کاربران برسند.

مرغ مگس خوار (Hummingbird)

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) در سال 2013 راه‌اندازی شد تا کاربران این امکان را داشته باشند تا در زمان جستجو به نتایج مطلوب‌تری دست پیدا کنند. این الگوریتم تمرکز و تاکید خود را بر هدف کاربر از جستجوی یک کلمه کلیدی خاص گذاشته بود و به عنوان اولین به‌روزرسانی عظیم گوگل محسوب می‌شد. این الگوریتم باعث شد تا بیشترین تمرکز بر روی موضوع محتوا صورت گیرد و تغییری اساسی در تولید محتوا به وجود آید.

RankBrain

از مشکلات LSI می‌توان به عدم تطابق عبارت جستجو شده توسط کاربران با زبان محتوا اشاره کرد. این مشکل توسط الگوریتم RankBrain حل شده است که الگوریتمی فراتر از تکنولوژی LSI می‌باشد. RankBrain به عنوان یکی از تاثیرگذارترین الگوریتم‌ها در رتبه‌بندی گوگل به شمار می‌رود. به عبارت دیگر گوگل با استفاده از این الگوریتم می‌تواند معنی عبارات ناآشنایی که کاربران جستجو می‌کند را درک کند؛ بنابراین می‌توان با تولید محتواهای باکیفیت برای کاربران رضایت آن‌ها را جلب نمود.

برت (BERT)

این آپدیت گوگل توانست حدود ده درصد از کل جستجوها را از پایان سال 2019 در خصوص عملکرد جستجوی معنایی تحت‌تاثیر خود قرار دهد. گوگل توسط برت (BERT) می‌تواند مفاهیم بیشتری را شناخته و برای تفاوت‌های جزئی راه‌حل مناسبی پیدا کند.

هدف موضوع باشد، نه کلمات کلیدی

گوگل معمولا صفحات مشابه را در یک رتبه‌بندی قرار داده و دیگر مانند گذشته برای بهینه‌سازی سایت نمی‌توان از یک موضوع، چند محتوا با کلمات کلیدی مختلف تولید کرد و در جایگاه بالا در گوگل قرار گرفت. امروزه برای داشتن جایگاه بالا در گوگل تنها کلمه کلیدی کافی نبوده و باید موضوع به صورت عمیق پوشش‌دهی شود؛ بنابراین گوگل صفحه شما را با توجه به کلمات مشابه موجود و کلیدواژه‌های طولانی رتبه‌بندی خواهد کرد.

استفاده از HTML معنایی

استفاده از HTML منجر به پیشرفت در جستجوی معنای می‌شود. کدهای وب‌سایت توسط HTML معنایی مفهوم پیدا می‌کنند. در این صورت ماشین‌ها توانایی شناسایی هدرها، جداول، بلوک‌های نویگیشن و فیلم ها را ندارند. امروزه در جدیدترین تم‌های CMS، HTML5 به کار رفته است که بیشترین اجزای معنایی را فراهم می‌کند. در صورتی که HTML5 نداشته باشید، می‌توانید از افزونه‌ها برای این کار استفاده نمایید.
HTML5 به شما امکان مشخص کردن جدول، پاورقی و مواردی مانند این‌ها را می‌دهد. با این حال HTML5 نمی‌تواند مفهوم محتوای واقعی را انتقال دهد. برای تمام محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، از نشانه گذاری schema استفاده می‌کنند.

استفاده از نشانه گذاری schema

استفاده از نشانه گذاری schema که به عنوان روش دیگری برای نشانه‌گذاری صفحات سایت به کار می‌رود و به آن داده‌های ساختار یافته نیز می‌گویند. از نشانه گذاری schema می‌توان به جای یک چارچوب معنایی متداول برای توصیف وب استفاده نمود.

محتوای خود را با مقاصد جستجو هماهنگ کنید

برای تولید یک محتوای خوب باید به این فکر کنید که دلیل جستجو یک عبارت خاص چیست و کاربران برای چه اهدافی این کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند.

عبارات کلیدی اطلاعاتی

عبارت کلیدی اطلاعاتی در صورتی جستجو می‌شوند که کاربر قصد یادگیری مطلبی را داشته باشد. کاربران در این نوع جستجوها از کلماتی مانند چگونه و آموزش استفاده می‌کنند تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنند.

عبارات کلیدی راهنما

در این حالت کاربر می‌خواهد به یک مورد خاص یا یک سایت متناسب با آن کلمات دسترسی پیدا کند.

کلمات کلیدی خرید

کلمات کلیدی خرید در صورتی استفاده می‌شود که کاربر قصد دارد کالای مورد نظر خود را خریداری نماید.

از کلمات کلیدی مرتبط در محتوای خود استفاده کنید

برای بهینه‌سازی محتوای خود برای جستجوی معنایی می‌توانید در متن خود از کلمات و عبارات مرتبط با کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید تا موتورهای جستجو درک بهتری از محتوای شما داشته باشند.

محتوای خود را برای قطعه‌های برجسته بهینه کنید

بهینه کردن محتوا در جدول فیچرد اسنیپت‌ها، جعبه و پاراگراف پاسخ باعث می‌شود تا سایت شما به کاربران بیشتری نمایش داده شود. موتورهای جستجو همواره نتایجی متناسب با هدف کاربران را در صفحات نشان می‌دهند.

در محتوای خود از اطلاعات ساختار یافته استفاده کنید

استفاده از اطلاعات ساختار یافته در محتوا سبب می‌شود تا موتورهای جستجو به ارتباط محتوای شما با عبارات جستجو شده پِی ببرند. اطلاعات ساختار یافته به عنوان نوعی میکرو داده می‌تواند اطلاعاتی را به صفحه وب اضافه نماید. اطلاعات ساختار یافته، محتوا را برای موتورهای جستجو دسته‌بندی خواهد کرد.

ایجاد ارتباط از طریق لینک ها

لینک‌سازی به عنوان پیوند میان دو صفحه از سایت به شمار رفته که نقش مهمی را در رتبه‌بندی و همینطور بیشتر دیده شدن سایت در گوگل خواهد داشت. در صورت لینک‌دهی به وب‌سایت‌های دیگر باید به این نکته توجه داشته باشید که محتوای وب‌سایت مورد نظر باید با موضوع وب‌سایت شما مشابه باشد. لازم به ذکر است که لینک‌ها باید به مطالب باکیفیت‌تر از محتوای شما داده شوند تا ارتباط بین این دو محتوا تقویت شده و از این طریق ارزش بیشتری برای کاربران فراهم خواهد شد.

محتوایی تولید کند که به سوالات کاربر پاسخ می‌دهد

در صورتی که برای محتوای خود زیاده‌گویی کنید، به وب‌سایت‌تان آسیب می‌رسانید. محتوای شما باید با هدف مشخصی تولید شود و در ارتباط با فعالیت شما باشد. در این راستا می‌توانید به سوالات احتمالی کاربران پاسخ داده و منبع ارزشمندی را در اختیارشان قرار دهید.

ساده بنویسید

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر داشته باشید، زبان نوشته شما است که باید طبیعی باشد و برای کاربر نوشته شود. نوشته شما باید منسجم بوده و بتواند کاربران بیشتری را جذب کند. بدین ترتیب موتورهای جستجو می‌توانند نوشته‌ شما را از ابتدا تا انتها درک کنند.

سخن پایانی

کل سیستم محتوا تحت ‌تاثیر جستجوی معنایی بوده و اصول آن با توجه به الگوریتم‌های پیچیده و تکنولوژی قابل درک خواهد بود. برای انجام روش‌های گفته شده می‌توانید نسبت به سفارش سئو اقدام کرده و از خدمات سئو سایت ارزان بهره ببرید. سئو سایت تضمینی مجموعه سئو Add و خدمات سفارش طراحی سایت ارزان امکان بهره‌مندی از طراحی سایت را برای شما فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *