سایت آماده دیجیتال

الگوریتم های گوگل را بهتر بشناسیم

Let's-get-to-know-Google's-algorithms-better

الگوریتم های گوگل را بهتر بشناسیم 2023

داده‌های زیادی در دنیای اینترنت وجود دارند که باعث می‌شوند، دسترسی به اطلاعات مورد نیاز بدون نظم و دسته‌بندی به عمل دشواری تبدیل گردد. سیستم‌های رتبه‌بندی موتور جستجو نیز برای همین کار طراحی شده‌اند که با استفاده از الگوریتم‌های خاص، همه صفحات وب را بررسی می‌کنند تا بتوانند مرتبط‌ترین و مفیدترین مطالب با عبارت جستجوی شما را در کسری از ثانیه در اختیارتان قرار دهند. با توجه به اهمیت این مسئله در ادامه قصد داریم به مهم‌ترین و جدیدترین الگوریتم های گوگل در سئو سایت اشاره کنیم.

تعریف کلی الگوریتم های گوگل

الگوریتم‌های موتور جستجو سیستم‌های پیچیده‌ای می‌باشند که به پیدا کردن و رتبه‌بندی مرتبط‌ترین صفحات وبسایت‌ها با عبارت جستجوشده کمک می‌نمایند. در واقع سیستم رتبه‌بندی گوگل از چند الگوریتم ساخته‌شده است که هرکدام چند فاکتور گوناگون درون یا برون صفحه را بررسی می‌کنند. در ادامه به بررسی دقیق این الگوریتم‌ها می‌پردازیم.

بررسی الگوریتم های گوگل در سئو سایت

الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل در سئو سایت ترتیب ظاهر شدن نتایج مورد نظر برای هر جستجو را تعیین می‌کنند. این الگوریتم ها در پشت صحنه جستجوی گوگل، مطالب صفحات را فیلتر می‌کنند و مقدار کیفیت و ارتباط آن‌ها با عبارت سرچ شده را می‌سنجند تا بتوانند مناسب ترین نتیجه ممکن را به کاربران نمایش دهند.

الگوریتم‌های موتور جستجو گوگل به طور دائمی در حال پیشرفت و به روز شدن هستند، چراکه انسان‌ها و نیازهای آن‌ها هم به مرور تغییر می‌کنند و موتورهای جستجو باید خود را با این تغییرات هماهنگ کنند.
کسی از تعداد دقیق الگوریتم‌ های گوگل و همه معیارهای این موتور جستجو در رتبه‌بندی صفحات وب اطلاع ندارد، اما برخی از متخصصان سئو بر این عقیده‌اند که گوگل از معیارهای خاصی مثل استفاده از کلمات کلیدی در سئو، تاریخچه، اعتبار دامنه و آسانی استفاده از ‌سایت و… در رتبه‌بندی بهره می‌برد. به همین علت هنگام بهینه سازی محتوا در وب‌سایت باید به همه بخش‌های سئو داخلی، خارجی و سئو فنی توجه کرد و استراتژی‌های بهینه سازی سایت را بر اساس تغییرات در الگوریتم‌ها پیش برد.

بررسی جریمه‌ سایت با الگوریتم های گوگل

بسیاری از الگوریتم‌هایی که توسط گوگل معرفی می‌شوند، تاثیر مستقیمی بر روی وضعیت ترافیک سایت می‌گذارند. البته نمی‌‌شود به قطعیت گفت که همه این الگوریتم‌ها به شکل مستقیم با سئوی وبسایت شما در ارتباط هستند؛ اما بهتر است که همواره از آپدیت‌های جدید الگوریتم های‌ گوگل اطلاع داشته باشید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

• الگوریتم پیج رنک
• الگوریتم رقص گوگل
• سندباکس گوگل
• الگوریتم کافئین
• الگوریتم پاندا
• الگوریتم پنگوئن
• الگوریتم دزد دریایی
• الگوریتم Page Layout
• الگوریتم گورخر
• الگوریتم مرغ مگس خوار
• الگوریتم Payday Loan
• الگوریتم کبوتر
• الگوریتم موبایل گدون
• الگوریتم موش کور
• الگوریتم فِرد
• الگوریتم برت
• الگوریتم موبایل فرست ایندکس
• الگوریتم MUM

Checking site fines with Google algorithms

پیش از اینکه به بررسی الگوریتم ‌های گوگل بپردازیم، بد نیست از نکته مهمی اطلاع داشته باشید، بسیاری از متخصصان سئو سایت زمانی که می‌بینند ترافیک سایت به شکل غیرقابل پیش بینی کننده‌ای کم شده است، اول به سراغ مسائلی مثل اسپم بودن، بررسی بک لینک‌های سایت یا سئوی داخلی می‌روند. در حالی که یکی از مواردی که امکان دارد، در نظر نگیرند آپدیت‌هایی می‌باشد که گوگل به الگوریتم‌های سئوی خود می‌دهد. در ادامه به شرح کارکرد برخی از این الگوریم‌ها می‌پردازیم.

بررسی اگوریتم پاندا در رتبه بندی سایت

الگوریتم پاندا در رتبه بندی سایت برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ بود که بر سر زبان‌ها افتاد و وظیفه آن پیشگیری از کپی برداری از نوشتار و عکس می باشد که در این راستا این اطلاعات را به موتور جستجو گزارش می دهد تا از بالا آمدن وبسایت هایی با کیفیت ارزشی پایین و سایت‌هایی که عملا مطالب را از دیگر سایت‌ها سرقت می‌کنند و در صفحه خود به نمایش می گذارند، جلوگیری کند. سایت هایی که این کار را انجام دهند، توسط این الگوریتم شناسایی شده و از طرف گوگل جریمه خواهند شد.

کارکرد الگوریتم پنگوئن در رتبه بندی سایت

«الگوریتم پنگوئن» در سال ۲۰۱۲ جهت مقابله با تکنیک‌ لینک سازی سئو کلاه سیاه مانند لینک‌های اسپم، دایرکتوری لینک و استفاده بیش از اندازه کلمات کلیدی در انکر تکست‌ها مورد استفاده قرار گرفت. گوگل معتقد است که این تکنیک‌های لینک سازی برای کاربران مفید نیستند و هدف آن‌ها فقط یافتن راه میان‌بر برای بهبود رتبه صفحه‌هاست.

پیش از به‌کارگیری الگوریتم پنگوئن در رتبه بندی سایت، حجم لینک‌ها بدون توجه به کیفیتی که داشتند، بر رتبه‌بندی صفحات در نتایج موتورهای جستجو تأثیر بسیاری می‌گذاشت. هدف الگوریتم پنگوئن نیز این بود که متوجه شود وب‌سایت‌ها از چه روشی لینک‌های خود را پیدا می‌کنند تا از باکیفیت بودن، امنیت و مرتبط بودن آن‌ها اطمینان حاصل کند، همچنین قابل توجه است که این الگوریتم فقط بر لینک‌های داخلی متن‌های درج شده در وب‌سایت اثر می‌گذاشت. الگوریتم پنگوئن در میان دیگر الگوریتم های گوگل با در نظر داشتن تکنیک‌ لینک‌سازی کلاه‌سیاه و انکر تکست‌‌هایی که بیش از حد بهینه‌سازی شده‌اند، متوجه می‌شد که چه نوع لینک‌هایی طبیعی نیستند.

کارکرد مرغ مگس خوار گوگل

زمانی که در گوگل چیزی تایپ می‌کنید، نمونه هایی از کلمه‌های کلیدی پر تکرار توسط مرورگر گوگل به شما نشان داده می‌شوند. این الگوریتم بر روی کلمات کلیدی که کاربر به جست و جوی آن می‌پردازد، تمرکز دارد و به رتبه سایت شما در بررسی‌های گوگل کاری ندارد.
وظیفه اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار بررسی کامل عبارت جستجو شده و درک مفهوم آن می‌باشد و علاوه براین با استفاده از گراف دانش گوگل تلاش دارد تا نتایج مرتبط با مفهوم جستجو شده به وسیله کاربر را در اختیار او قرار دهد. به طور کلی هدف این الگوریتم ایجادحس خوب سرچ در کاربر است.

کارکرد الگوریتم کبوتر در میان الگوریتم های گوگل

در سال ۲۰۱۴، «الگوریتم کبوتر«برای هماهنگ‌تر شدن الگوریتم‌های محلی با الگوریتم هسته مورد استفاده قرار گرفت. هدف از این به‌روزرسانی، ارتقای رتبه سایت‌های کسب‌وکارهای محلی با جستجوی طبیعی زیاد و نمایش بهتر آن‌ها در صفحه نتایج موتور جستجو بود.
الگوریتم کبوتر در حین جستجو، موقعیت مکانی کاربر را هم در نظر می‌گیرد و به کاربران این امکان را خواهد داد که از جستجوی گوگل به شیوه درستی مثل جستجو در سرویس گوگل مپ یا نقشه گوگل (Google Maps) بهره ببرند. برای مثال کاربر قادر است در این دو موتور جستجو عبارت «نزدیک‌ترین کتابفروشی» را جستجو کند و نتیجه یکسانی از سرچ بگیرد.

بررسی الگوریتم موبایل گدون گوگل در موتور جستجوی گوگل

این گزینه جدیدترین الگوریتمی است که از سمت گوگل معرفی شده و در حال راه اندازی است. هدف اصلی این الگوریتم حذف همه‌ی وب سایت هایی می‌باشد که قابلیت نمایش روی موبایل و تبلت را نداشته باشند و برای اینکه سایت شما در این دسته از نوع وبسایت‌ها قرار نگیرد، باید امکانات زیر را فراهم کنید.

• سایت باید دارای طراحی واکنش گرا یا ریسپانسیو باشد.
• از فایل یا ابزارهایی مانند فلش که برای موبایل و تبلت‌ها کاربردی ندارد، استفاده نشود.
• تعیین اندازه مطالب به شکلی باشد که در همان مدل اولیه خوانا باشد و نیازی به بزرگ نمایی بیش از اندازه نداشته باشند.
• قراردادن لینک صفحات در فاصله ای باشد که کاربران بتوانند به آسانی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.
• ربات گوگل باید توانایی دسترسی صد درصدی به فایل css و js شما را داشته باشد.
• این الگوریتم در حال ساخت و تست بر روی کشور های محدودی می باشد و بعد از دریافت نتیجه و اصلاح مشکلات آن راه اندازی خواهد شد.

Review of Google's Gadon Mobile Algorithm in Google search engine

رنک برین از الگوریتم های گوگل

به‌روزرسانی رنک برین گوگل، بخشی از الگوریتم مرغ مگس‌خوار می‌باشد و این به‌روزرسانی که در سال ۲۰۱۵ ارائه شد، بخشی از الگوریتم گوگل است که با یادگیری ماشین، می‌تواند هدف کابر گوگل را بهتر درک کند و دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین نتایج جستجو با عبارت سرچ شده را به او نمایش دهد. به گفته گوگل، رنک برین سومین سیگنال قابل اهمیت در رتبه‌بندی سایت می‌باشد و بسیاری از متخصصان سئو بر این عقیده‌اند که این الگوریتم، واکنش کاربران به نتیجه جستجو را ارزیابی خواهد کرد و سپس نتایج را طبق این واکنش رتبه‌بندی می‌کند. به همین علت زمانی که یک عبارت خاص را چند بار جستجو ‌کنید، هر بار نتایج متفاوتی به شما نمایش داده خواهد شد.

الگوریتم رقص گوگل در رتبه بندی سایت

گوگل تمامی وب سایت‌ها و صفحات جدیدش را چند بار در صفحه نتایج جا به جا خواهد کرد تا رفتار کاربران را در مقایسه با آن بسنجد و بتواند با توجه به تعداد کلیک‌ها، مدت زمانی که کاربران سایت در صفحه می‌مانند و در حالت کلی رفتار کاربران، رتبه مناسبی برای صفحه جدید یک وبسایت در نظر بگیرد.
گاهی نیز امکان دارد، رقص گوگل برای صفحه‌ای که تازه نیست، اتفاق بیفتد و دلیل آن می‌تواند این باشد که گوگل تازه متوجه این صفحه شده و قصد دارد، شانس تازه‌ای برای گرفتن رتبه بهتر به صفحه مورد نظر بدهد. زمانی که این صفحه با توجه به رقص گوگل در رتبه‌های اول و دوم گوگل قرار گرفت و توانست کاربران را به خود جذب نماید قطعاً تأثیر خوبی در رتبه‌‌اش ایجاد می‌شود.

موبایل فرست ایندکس در الگوریتم های گوگل

به‌روزرسانی الگوریتم «موبایل فرست ایندکس» در سال ۲۰۱۸، یک امتیاز مثبت دیگر از سمت گوگل برای وب‌سایت‌های بهینه‌سازی شده در موبایل بود.
گوگل در شرح این به‌روزرسانی بیان کرده است: در گذشته، خزش یا کراول کردن صفحات، نمایه‌گذاری یا ایندکس و سیستم‌های رتبه‌بندی گوگل از نسخه دسکتاپ محتوای وبسایت استفاده می‌کردند، اما این شیوه برای کاربران موبایل مشکل زیادی ایجاد می‌کرد. با بهره‌گیری از الگوریتم موبایل فرست ایندکس، ما در ابتدا از نسخه موبایل صفحات وب جهت ایندکس کردن و رتبه‌بندی استفاده خواهیم کرد تا به کاربران موبایل در پیدا کدن نتایج مدنظر برای جستجوهایشان کمک کنیم.
گوگل در این به‌روزرسانی، بیشتر محتوای ‌سایت‌ها را مطابق با نسخه موبایل ایندکس خواهد کرد و این الگوریتم تنها بر اولویت ایندکس شدن وب‌سایت‌ها تأثیر می‌گذارد و در رتبه‌بندی سایت دخالتی نمی‌کند، اما نتیجه آن می‌تواند به صورت

غیرمستقیم سبب تغییر رتبه‌بندی وب‌سایت گردد.

گوگل در خصوص اشاره می‌کند که: داشتن محتوای بهینه سازی شده برای موبایل یک راه مفید برای عملکرد بهتر در نتایج جستجوهای کاربران موبایل می‌باشد. اما اگر طبق معیارهای دیگر الگوریتم های گوگل، محتوای ‌سایتی با بارگذاری کُند یا بهینه‌سازی نشده در موبایل به نتیجه جستجو مرتبط باشد، امکان دارد آن صفحه را هم به کاربران نمایش بدهیم.

کارکرد سندباکس گوگل در میان الگوریتم های گوگل

اگر وبسایت شما تازه تاسیس باشد، امکان دارد در سندباکس گوگل قرار بگیرید و هدف اصلی گوگل در سندباکس این می‌باشد که از رتبه گرفتن سایت در ابتدای کار که صفحات ایندکس می‌‌شوند، پیشگیری کند. این اتفاق به این علت می‌افتد که امکان دارد، محتوای صفحات شما به اندازه سایر صفحات موجود در SERP مناسب و مرتبط نباشند و حتی ممکن است، اسپم باشند. در نتیجه مدت زمان کوتاهی آن‌ها را در سندباکس قرار می‌دهد تا از صحت آن اطمینان حاصل نماید. (این الگوریتم گوگل هیچ‌گاه به شکل رسمی‌تایید نشده است، اما بسیاری از متخصصان سئو بر این عقیده‌اند که این الگوریتم وجود دارد و بر روی نتیجه رتبه‌بندی تاثیر می‌گذارد.

The function of Google sandbox among Google algorithms

اهمیت الگوریتم تپه در میان دیگر الگوریتم های گوگل

یکی از قدیمی‌ترین الگوریتم‌هایی که در گوگل ارائه شده است، الگوریتم هیلتاپ یا تپه می‌باشد. سال ۲۰۰۳ ایده تپه در میان دیگر الگوریتم های گوگل مطرح شد و در سال ۲۰۰۴ به صورت رسمی‌ منتشر شد. هدف این الگوریتم رتبه بدی سایت شناختن صفحات معتبر در موتور جستجوی گوگل بود و در آن زمان وقتی که کاربر عبارتی را سرچ می‌کرد، امکان داشت آن کلمه نقطه اشتراک بسیاری با موضوعات گوناگون داشته باشد و گوگل قادر نبود صفحه معتبر و درستی را در اختیار جستجو کننده قرار دهد. این الگوریتم شکل گرفت تا صفحات تخصصی، امن و دارای اعتبار را شناسایی کند و هنوز نیز در کنار الگوریتم Page Rank، نقش زیادی ‌را در رتبه‌بندی انواع وبسایت ایفا می‌کند.

کارکرد الگوریتم کافئین در رتبه بندی سایت

در سال ۲۰۰۹، گوگل اعلام کرد که الگوریتم کافئین یکی از اصلی ترین الگوریتم ‌های گوگل می‌شود. چندین ماه زمان برد تا گوگل آن را به شکل کامل آماده کند و نهایتا در سال ۲۰۱۰ به شکل رسمی‌ روانه بازار شد که کار آن سیستم نوین ایندکس کردن وبسایت‌ها بود. پیش از آن ربات‌های گوگل فقط به محتواهای تازه و جدید اهمیت می‌دادند و در ایندکس دوباره مطالب قدیمی درون سایت‌ها مشکل داشتند. الگوریتم کافئین به شکل مستقیم روی رتبه سایت‌ها تاثیری ایجاد نکرد اما با تغییراتی سبب شد سایت‌هایی که محتواهای قدیمی را بیشتر به‌روزرسانی می‌‌کردند، در رتبه‌های بهتری در موتورهای جستجو قرار بگیرند.

برای کسب رتبه از گوگل و ارتقای رتبه سایت خود می‌توانید از خدمات سئو سایت و ارتقاء سئو سایت فروشگاهی و شرکتی خود و طراحی سایت با ما در سئو Add در تماس باشید.

 

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *